Oktoberfest del 1.

Förra helgen tog vi bilen till München och träffade kära vänner från Linköping. En skön helg utanför öltälten på die Wiese (nej, vi var ju bara där kl. 09.30 på lördagsmorgonen och då var det redan fullt i tälten som tar flera tusen människor, säger något om hur populär denna tillställning är), strosade runt i stan och njöt av god mat helgen igenom, för att inte tala om det härliga sällskapet.

En naturlig fråga i sammanhanget kan ju vara vad jag, som inte överhuvudtaget dricker öl, sippade på under vårt besök på die Wiese. Jag frågade lite försiktigt vad man kunde dricka om man inte ville ha öl. Servitören gav mig en svårtolkad blick och sa sedan trevande ...ehh Spezi?. Jag frågade was ist das eigentlich och fick då svaret cola och fanta blandat. Ok, det måste man ju prova tänkte jag. Sagt och gjort, när de andra fick in sina typ literglas med öl, fick jag mitt literglas fyllt med cola och fanta. Någon påpekade vänligt att det såg ut som avloppsvatten. Och det smakade ungefär som... cola blandat med fanta. Efter en liter var jag dock klar. Magen tyckte det räckte med den sockerkicken och sen höll jag mig till korv och grillad kyckling och skönsång från bordskollegor och alla runtomkring.

Och ja, folk i allmänhet går dit i sina Lederhosen och Dirndlar. Gulligt.



Mmmm gott med öl och roligt med söta souvernirer som hatt och pepparkashjärta.


Mycket öl blir det...


Stämningen var hög.


Hyfsat mycket folk och hey man, you've got something stuck on your hat!


Lunchpaus i parken och inne i München kan man faktiskt surfa.


Mellan München och Salzburg åker man längs norra sidan av Alperna, vackert.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0