Efterlysning.

Kan någon ge mig ett faktabaserat (inga känslor tack, de har jag nog av själv) svar på den stora frågan som sannolikt alla med en bebbe i magen just nu ställer sig:

Vaccinera sig eller inte vaccinera sig?

Jag vet inte vilket jag fruktar mest. Effekterna av en eventuell däng av svininfluensan eller effekterna av vaccinet.

Det FINNS JU INGA RIKTIGA FAKTA.

Har läst det mesta som går att komma över på temat på hemsidorna för krisinformation, smittskyddsinstitutet, socialstyrelsen, föräldrasajter... där står det att det inte finns några indikationer på att fostret någon gång har tagit skada av en influensasjukdom. Men man vet inte om samma gäller för svininfluensan. Samtidigt som man inte har en aning om huruvida vaccinet i sig har (negativa) följdeffekter. Jag upplever att det stora budskapet från alla håll är:

Vaccinera dig för sjutton - men vi vet inte om det verkligen är helt säkert för fostret!

Stort beslut på en liten blivande mammas axlar.

Jag vet att från den sekund jag tar vaccinet så kommer jag ha ångest över eventuella konsekvenser. Neurosedyn, är det enda som ekar i mitt huvud (för vi är väl inte så arroganta att vi tror att vi vet allt bara för att det är 2009?!). Men jag vet vad du tänker. Det är INTE samma sak. Nej det är det kanske inte, men min värld har för ett par månader sen sjunkit ihop till att allra allra först bry mig om att ta så bra hand om den lilla växande krabaten som bara är möjligt. Jag fryser för sjutton skinka i tre dagar innan jag äter den. Inte ens en droppe alkohol skulle jag utsätta den lilla för. Jag gör inte längre några sit-ups. Och jag läser maniskt på förpackningarna huruvida alla mjölkprodukter vi köper är gjorda på pastöriserad mjölk. Och på apoteket rekommenderade de mig när jag hade migrän nyligen att maximalt ta en HALV huvudvärkstablett - om jag     v e r k l i g e n  behövde.

Men jag ska bara tycka att det är okej att vaccinera mig sådär rakt upp och ner??!

När INGEN faktiskt VET (precis så sa vår företagsläkare) vilka konsekvenser det har för bebisen.

Hjälp. Säger jag.

Kommentarer
Postat av: Elin

Här rekommenderar de gravida att vaccinera sig. Riskerna är större om man inte gör det, säkert enligt nån bra uträknad riskbedömningsformel. Som vanligt finns det väl inte nåt rätt eller fel. Det enda som funkar är väl att vara efterklok. Eller så kan du hoppas att alla andra vaccinerar sig så de inte kan smitta dig och du slipper sprutan =)

2009-11-11 @ 21:41:27
Postat av: Kicki

Så här tycker jag, först och främst ska du göra det som känns bäst för dig och bebisen, oavsett om det är vaccinera eller inte.

Men, jag rekomenderar starkt att inte läsa vad massmedia skriver utan läsa seriösa hemsidor som smittskyddsinstitutet mm.



Det finns aldrig några garantier för någonting. Det blir otäckt levande när man blir gravid, för då vill man ha garantier, och det kan man liksom inte utlova. Oavsett vad det gäller.

Det finns aldrig några garantier med något vaccin överhuvudtaget. Och vi vaccinerar oss året runt mot olika saker, hepatit A och B, malaria, vanlig influensa, polio, röda hund, mässlingen, påssjuka, tbc, hjärnhinneflammation, cervixcancer.

Det finns ingen 100 % garanti på att du inte kan bli sjuk ändå, på att du inte får biverkningar av vaccinet.

Det finns alltid biverkningar. Precis som det finns för och nackdelar, fram- och baksidor med allt.

Det finns ingen biverkningsfri mirakelmedicin oavsett vad det gäller. Vad det gäller långtidsbiverkningar måste vi vänta lääänge innan vi kan säga någonting.

Det gäller all medicinering.



Forskarna vet fortfarande inte verkningsmekanismen för paracetamol, alvedon. Alltså exakt hur den verkar. Hur många alvedon äter vi året runt? Utan att blinka. Trots att verkningsmekanismen ej är fasställd.



Under förlossningar, får vi epiduralbedövningar, morfin, petidin, lustgas, och annan smärtlindring för att det behövs. Vi behöver ibland akutsnittas och blir sövda. Vi behöver ibland operas under graviditeter.



Poängen är att bebisarna klarar det också. Långtidsiverkningar av narkos, morfin, epidural? Säkert, men det vet jag ingenting om.



Vi vet inte mycket om vaccinet mot svininfluensan. Det som är en vanlig missuppfattning är att det här vaccinet speedats fram på rekordtid och att det har fuskats med godkännanden mm. Media älskar att sätta skräck i människor.

Vaccinet har inte tagits fram på någon kortare tid än vanligt influensavaccin, snarare har det tagit längre tid.



Det vi faktiskt vet idag, är att de människor som dött i svininfluensan har varit riskpatienter som har haft en extremt dålig prognos även om de inte fått influensa. Det ska man vara medveten om.

Men man ska också vara medveten om att de yngre patienter, för det är yngre människor i 20-30 års åldern som är friska som drabbats hårdast av dem som inte är i riskgrupperna, som just nu vårdas i våra ECMO lungor.

ECMO är det mest avancerade i intensivvård vi kan erbjuda idag, en konstgjord hjärt-lungmaskin som håller oss vid liv och låter vårt hjärta och lungor vila så att kroppen får en chans att läka.

Om inte ECMO fungerar, ja då klarar man sig inte.



De vi har i ECMO lungor idag är bland annat gravida kvinnor.



Så ja, vi kan bli dödssjuka av svininfluensan, det vet vi.

Vi har än så länge inte kunnat dra någon slutsats av att någon blivit dödssjuk av vaccinet eller avlidit till följd av det.

Hur det kommer påverka bebisar som ännu inte födits kan vi inte säga någonting om, än.



Det enda vi kan göra är att väga för- och nackdelar mot varandra, värdera risker, den faktiska risken att bli sjuk i svininfluensan mot risken att bli dålig av vaccinet.

Det är bara vi själva som kan avgöra hur vi vill göra.

Vad som känns bäst för oss själva.



Vi är vaccinerade. Barnen blir vaccinerade nu i veckan på grund av att de tillhör riskgrupper.



Men vi skulle vaccinera dom i vilket fall som helst. Risken med komplikationer av den faktiska influnsan väger för mig tyngre än eventuella risker med vaccin.

Och vaccin har de redan fått, i andra former och format sedan de var bebisar.



I Sverige har influensan toppat igen just nu, många är sjuka nu och man räknar med att kulmen inte är nådd ännu.

Hur det ser ut i Österrike vet jag inte.



Jag kan inte råda dig till det ena eller andra. Det enda jag kan säga att ta reda på riktiga fakta från seriösa hemsidor och dylikt som smittskyddsinstitutet och socialstyrelsen för att nämna några.



Men sen måste du själv avgöra vad som känns bäst för dig och du måste kunna vara tillfreds med det beslutet oavsett vad du bestämmer dig för.



Ps. En form av neruosedyn ger vi idag som läkemedel till några av våra myelom (en form av blodmalignitetscancer) patienter som behandling. Så utvecklingen går framåt.



KRAM till dig och bebisen!!

2009-11-11 @ 22:07:03
URL: http://mammahoppsan.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Jag sa ju till dig att jag inte skulle vaccinera mig, men igår pratade jag med min läkar-morbror. Han sa bara "7000 mot 0". Jag fattade inte men han menade att 7000 dött av svininfluensa, ingen av vaccinet. Så nu ska jag nog pallra mig iväg och få den där injektionen...

Jag tänker oxå att INGEN ifrågasätter de sprutor man tar för att åka till andra sidan jorden, så why the fuss - egentligen!?



Jag frågade idag om gravida borde göra det, men det överlät han till MVC att svara på, så tyvärr kan jag inte underlätta ditt beslut.

2009-11-12 @ 15:33:07
Postat av: Lisa

Först, TACK för er input. Kicki, jag hoppades på ett svar från dig, men i den utsträckningen... - tack, mycket tankvärda ord. Beslutet hade ju inte varit så klurigt om det inte vart för det lilla livet, hade det bara varit jag hade jag nog också gjort det. Eller inte. Men beslutet hade kunnat kännas mer spontant och inte så "ödesmättat". Igår var det en "debatt" på tv här, där två läkare var emot och två politiker för vaccinering av gravida. En retoriker bedömde senare att läkarna "vunnit" - helt sjukt att ens ha det som ett inslag i debatten. Folk blir ju ännu mer förvirrade! Idag har jag pendlar fram och tillbaka. Har bestämt mig för att ta ett beslut i nästa vecka. Och kanske prata med min gynekolog först.

2009-11-12 @ 15:54:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0