Helgen som gått.

Det har varit en lugn helg. Gick tidigt från jobbet i fredags, eftersom jag numera är strängeligen förbjuden att jobba några som helst övertidstimmar. Detta är en av de mycket generösa reglerna som gäller i Österrike för gravida. Från den dag du meddelar din arbetsgivare att du nu bär på ett nytt litet liv så blir du något av en helig ko.

Du kan inte bli sparkad. Du får inte göra någon övertid. De sista åtta veckorna innan förlossningsdatum är du sjukskriven. Med full lön. Du får inte ens sätta din fot på arbetsplatsen. Inom två år efter förlossningen har du rätt att komma tillbaka till din arbetsplats - och en motsvarande position. Det hela känns verkligen som en ynnest och jag tänker på kvinnor i andra länder som vet att den dag de berättar om sin graviditet, så är det sannolikt slutjobbat. Av flera anledningar.

I början när jag flyttat hit, hörde jag ofta på nyheterna om den "skandinaviska modellen" när det gäller föräldraledighet och pappadagar och liknande. Då, för ett par år sedan, hade en kvinna (i praktiken - "eller en pappa" i teorin) i Österrike rätt till tre år med föräldrapenning. Ungefär 400 euro i månaden. Det är ju inte ingenting, men det är ju inte heller jämförbart med att få ut en lön. Så förra året så gjordes modellen om så att de som istället ville, kunde välja att vara hemma 18 månader, med 800 euro i månaden. Klart mer attraktivt och lättare att tänka mindre på de ekonomiska konsekvenserna av ett barn. Men det var inte slut där. Nu har politikerna haft den goda smaken att införa ytterligare en modell på föräldraledighetskartan - tolv månader hemma med 80 procent av nettolönen, max 2000 euro i månaden. Plus två månader för pappan (eller "den andre föräldern" - men det är en sak att politikerna inför ett system som är "pappavänligt", en helt annan att ändra tankemönster, arbetsgivares uppfattning om vem som bär familjeansvaret, pappaledighet, etc). Denna modell gäller för alla barn som är födda efter 1 november i år. Om allt går bra med vårt barn är min tanke att anamma denna modell, men bestämma mig behöver jag inte göra förrän barnet är fött förstås.

Hur som helst, jag gick hem tidigt i fredags... Mr. M var ledig och vi passade på att storhandla och jag shoppade två par mammabyxor. Går fortfarande att ha mina normala jeans, men jag kan inte knäppa dem utan sätter ihop dem med en hårsnodd mellan knapp och knapphål. Nu ska de bara fållas upp, förhoppningsvis blir det gjort under 2009. Dock var det sjukt skönt med denna mudd i midjan - varför har inte alla byxor det?

Resten av helgen har tillbringats i lugnets tecken. Kom in på området barnvagnar med några kompisar som var här och fikade i eftermiddag och eftersom det är ett totalt blankt område för mig och jag inte vet när vi ska komma iväg och börja titta på något tillsammans (söndagar som är enda dagen vi är lediga tillsammans så är hela Österrike stängt och igenbommat), så har jag nu gjort lite research från soffkanten. En het kandidat denna. Tar tacksamt emot kommentarer om erfarenheter andra har gjort. Mjuk ligginsats eller hård separat dito som fästs direkt på chassit? Fyrhjuling eller trehjuling? Annat bra att tänka på?

Mr. M ligger redan och sussar hör jag. Det är dags att gå och krypa ner för mig också.

Ännu en vecka väntar - men denna ska faktiskt tillbringas mest i Sverige! Jobbar från Stockholm onsdag till fredag och är ett par dagar i Hallsta över helgen. Lördagen är reserverad för mor och far, men fredag kväll blir jag gärna våldgästad (kommer inte ha någon bil att tillgå) om någon känner för ett överfall. Annars är ju Hallsta osäkert vid jul igen.


Kommentarer
Postat av: kicki

Åh, då kommer jag om jag får :) Kanske tar jag monstren med mig också och så kan du få bilderna från bröllopet som jag ännu inte lyckas posta (hur svårt de nu kan vara att lägga ett brev på lådan?)



Kram!

2009-11-01 @ 23:02:31
URL: http://mammahoppsan.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Åh, så det är i Österrike man ska skaffa barn alltså. Helt galet bra ekonomiskt!

Ang vagn, min kompis har en marinblå Inglesina Classica, direktimporterad från Italien.

http://www.inglesina.com/it/content/classica

Inte alls farligt dyr - om man jämför med alla monster här hemma! Men Österrike verkar ju vara så fantastiskt att de kanske delar ut barnvagn på BB?

2009-11-02 @ 12:00:24
Postat av: Kajsa

PS. I denna ytliga stad har i princip alla barnvagnarna Bugaboo eller Urban Jungle. De låser till och med fast dem om de ska på café eller liknande, för de stjäls som bara den, och i min uppgång står det en lapp om att någon har bytt hjul på en vagn - från nya till slitna - nån har alltså till och med snott detta. Är det klokt? För en jädrans vagn.

Nej, kör the African style, med ungen i en sjal på ryggen. Det är mitt tips. Eller ta din gamla vagn, som du själv låg i (för dina föräldrar har väl sparat den!?!??!?!?!).

2009-11-02 @ 17:51:03
Postat av: Ingela

Hej, är du i stockholm fortfarande? Fika ikväll kanske?



Kram/Ingela

2009-11-05 @ 12:36:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0