En recepthistoria.

Någon annan som tycker om att samla på recept? Hur förvarar ni era?

Jag skulle just leta reda på ett par julgodisrecept inför det stora julfikat hos oss på lördag. Hittade två av tre - det tredje är möjligt att jag aldrig ens haft. Men för att göra en kort historia låndragen, så har det här med att fixa till en schysst receptbok varit ett projekt som följt mig i sisådär sju åtta år. Eller tio kanske.

En julafton fick jag av mamma och pappa en skrivbok med olika sektioner i. Perfekt tänkte jag och skrev genast in olika kategorier på de olika ettiketterna som sticker ut från sidan. Mat. Förrätter. Dessert. Bak. Och så drinkar naturligtvis.

Till dags dato har jag exakt fyra recept i boken (inte ett endaste drinkrecept noterar jag med något höjda ögonbryn). Frasvåfflor är det första. Och skulle man kanske kunna tycka - det viktigaste. Vilken dag som helst räddas ju av ett par frasiga degstycken med grädde och sylt. För att hitta de resterande recepten får jag bläddra mig fram till bakningsdelen, där jag hafsat ner ett recept på sega chokladrutor (mmmmmm), Karins chokladtryffel (himmelsk!) och det sista receptet är det med det käcka namnet Helenes lata pajdeg (lättbakad skulle jag gissa).

För att komma till slutet på denna tröttsamma historia, poängen är denna: jag har naturligtvis inte bara fyra recept - utan mellan omlaget av skrivboken och första sidan i den ligger inte mindre än cirka sjuttio små (och lite större) lappar med uppskattningsvis 150 recept totalt.

När ska denna hög av smålappar - som ju för all del fyller sitt syfte - bli denna vackra, charmiga och lätt nötta receptbok som jag ser i mitt inre när jag sluter mina ögon? Denna samling som mina barnbarnsbarn kommer slåss om att få ärva när jag ligger gammal och trött av allt våffelgräddande på min dödsbädd.

När jag öppnar ögonen och tänker efter, så gissar jag att detta projekt hamnar någonstans mellan att sortera i bokhyllan och att göra album av alla foton som just nu huserar i skolådor.

Mamma, kan du skicka receptet på torgfia förresten?

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Du och jag är läskigt lika! Jag tog nämligen äntligen tag i mina 1000 recept och klistrade in dem i min egenhändiga receptbok - i somras på semestern! Då satt jag och klistrade och klistrade som en galning (och min morfar citerade Strindberg, Ett drömspel, "Jag klistrar, jag klistrar"!). Men gud, så skönt det är nu när det är gjort! De första recepten klistrades in 2001. Så Lisa - ha tålamod! Det tog mig 7 år att få in allt! Och nu behöver jag en ny...

2008-12-02 @ 19:28:36
Postat av: Kajsa

Du och jag är läskigt lika! Jag tog nämligen äntligen tag i mina 1000 recept och klistrade in dem i min egenhändiga receptbok - i somras på semestern! Då satt jag och klistrade och klistrade som en galning (och min morfar citerade Strindberg, Ett drömspel, "Jag klistrar, jag klistrar"!). Men gud, så skönt det är nu när det är gjort! De första recepten klistrades in 2001. Så Lisa - ha tålamod! Det tog mig 7 år att få in allt! Och nu behöver jag en ny för den första är sprängfull...

2008-12-02 @ 19:30:07
Postat av: Kajsa

Du och jag är läskigt lika! Jag tog nämligen äntligen tag i mina 1000 recept och klistrade in dem i min egenhändiga receptbok - i somras på semestern! Då satt jag och klistrade och klistrade som en galning (och min morfar citerade Strindberg, Ett drömspel, "Jag klistrar, jag klistrar"!). Men gud, så skönt det är nu när det är gjort! De första recepten klistrades in 2001. Så Lisa - ha tålamod! Det tog mig 7 år att få in allt! Och nu behöver jag en ny...

2008-12-02 @ 19:32:45
Postat av: Kajsa

PS. Nu ska jag börja med en liknande "bok" med resereportage! Blir väl klar när jag sitter på ålderdomshem och inte kan resa längre...

2008-12-05 @ 18:56:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0