Fredagssingel.

Sitter här i köket och har dukat fram tysk-svenska ordboken, mitt gloskartotek, Tangram - Deutsch als Fremdsprache 1B och ett rör pringels.

Mr. M börjar just precis nu sin svenskakurs och jag har ju lovat att lite mer aktivt plugga tyska. För att få några fler artiklar rätt, få in känslan för ackusativ eller dativ och i allmänhet lära mig några fler ord så att jag slipper gissa så ofta.

Men ett framsteg har jag gjort i alla fall. Vi var lite osams tidigare i veckan. inte så mycket framsteg, men poängen är att då tjafsade också jag på tyska! Normalt brukar jag alltid ta till engelskan när det ska gå fort eller jag är arg och upprörd. Helt overklig känsla. Som att det inte var jag som sa alla de där sakerna. Och inte lät det så allvarligt heller. Tjafset. Ungefär som att orden jag sa ännu inte har någon verklig betydelse i mitt sinne, utan bara är ord som jag vet vad de betyder och på ett ungefär vet hur jag ska använda. Skulle nästan ha kunnat sagt vad som helst. Men det viktiga var väl att vi blev sams på tyska sen också.

Nåja, tillbaka till ämnet. Det är fredag kväll och att sätta sig och plugga tyska efter en tröttsam jobbvecka känns inte som en ny vana jag på allvar tänker skapa. Men jag ska öppna boken några minuter i alla fall - sen får nog tyskspåkig tv utgöra resten av pluggandet. Och kanske innehållsförteckningen på pringlesröret.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hiss eller diss på halsbandet?

2009-02-13 @ 19:47:25
URL: http://loem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0