Dagens i-landslycka.

Det har väl inte ungått någon som känner mig eller som följer min blogg att jag gillar mitt liv här i Wien och här i Österrike.

Egentligen finns det väl bara två saker som jag har haft lite svårt att förlika mig med.

1. Rökningen. Den röks i princip överallt och rökare har mer rättigheter än ickerökare. Rökning är så accepterat och ickerökningsdebatten är så frånvarande att jag känt mig som om jag varit i vad jag föreställt mig 70-talets Sverige.

2. Den ålderdomliga synen på kvinnors och mäns roller, på hushållsarbete, på andelen hemmafruar, på det faktum att 0.5% av alla män tar ut pappaledighet och på den tröga utveckligen och höga kostnaden för barnomsorg. Vet inte när Sverige var i detta stadie, men det är ju ändå lönlöst att jämföra.

Nu till saken. Ickerökningen är på framfart. Bara på de åren jag har varit här har jag sett stora framsteg och det börjar ju faktiskt bli så att man som ickeröckare kan gå till vissa lokaler utan att allt smakar eller luktar rök.

Men till något som ger än mer hopp för framtiden - Bundeslandet Wien har precis beslutat att all barnomsorg ska vara gratis för alla barn mellan 0-6 år. Från och med i höst. Bara maten ska kosta föräldrarna. Detta är något som de med rätta är mycket stolta över. Jag fick till och med ett brev hem där politikerna berättade om beslutet. Nu är det ju inte aktuellt på ett tag för oss att sätta några barn i förskola (eller till denna världen för den delen), men bara att se utvecklingen har varit mycket positivt och en lättnad.

Nu kommer vi ju dock till problemet som rapporterades på radionyheterna imorse. Man kan ju föreställa sig att denna reform kommer leda till ett stort ökat antal barn som sätts på dagis och i förskola. Och politikerna har glömt att tänka ut hur de ska få tag på så många nya förskollärare som kommer behövas, på så kort tid.

Mamma, vad säger du? Jag betalar tyskakursen.


Kommentarer
Postat av: mamma

För min del får nog barnomsorg i Wien sträcka sig till evetuella barnbarn.

2009-03-15 @ 18:31:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0