IKEA, kärlek och första nattvarden.

Vad har de alla gemensamt?

Jo, de figurerade under dagens "Erstkommunion"-gudtjänst där Ms kusin fick sin första nattvard. Ungefär 50 barn deltog och jag kan väl erkänna att jag av olika anledningar inte helt följde prästens tal från predikstolen. Men plötsligt tar han upp ett stort rött mjukishjärta, ni vet det där från IKEA, med två armar. Och han sa att när han själv var barn och fick sin första nattvard, att han inte kommer ihåg så mycket från vad prästen då egentligen sa. Och han menade att det var väl ganska troligt att det samma gäller de 50 barn som satt där framför honom. Men han ville att de skulle komma ihåg en enda sak - kärlek. Och det var då han tog upp hjärtat, och sakligt förklarade att det visserligen var ett hjärta från IKEA, men att det var ett så bra hjärta för det har två armar som man kan sträcka ut. Och det var så han ville att barnen framför honom skulle möta världen. Med kärlek - ge och våga ta. Det tycker jag var fint sagt. Fast att jag egentligen inte är särskilt religiös, eller ens för den delen är katolik. Barnen var också fina - i USA ser flickorna ut som små brudar med brudklänningar i barnstolekar och slöjor och rubbet. Lite för mycket av det goda kan man säga (eller kanske helt enkelt bara amerikanskt). Men här var de så söta och naturliga liksom, vitklädda som vid vårt konfirmationsfirande och med vitgröna kransar i håret. Och få saker rör i alla fall mig så mycket som när barn sjunger i kör - ogenerat och för fulla halsar.

image29
Priest featuring IKEA.

image30
Mycket sång och musik var det.

image31
Ms kusin med söt krans i håret har just fått sin första nattvard.

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Fantastisk kyrka och söt kusin!

Jeanette

2008-05-18 @ 22:15:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0