En emigrants dagbok?

Med den titel jag har valt för min blogg skulle man ju kunna tro att den då och då ska handla om hur det är att leva som emigrant. Det är ju nu inte så mycket Karl-Oskar och Kristina över mitt äventyr. Och ibland inser jag att jag känner mig så hemma här att jag inte längre tänker på hur de här österrikarna egentligen beter sig. Men här kommer en grej.

En stor stor majoritet av österrikarna använder nämligen inte handskar. När det är nollgradigt, eller bara ett par plusgrader, alltså.

Vad är grejen med det?

Vinterjacka, sjal, mössa, varma skor... men äh, handskarna lämnar jag hemma. Eller så äger de inga. Imorse såg jag en liten kille på uppskattningsvis två år som blev skjutsad i sin vagn. Vinterjacka och mössa. Och så de där kala, ensamma, utelämnade händerna rakt ut i morgonkylan. Brrr.

Ungefär som att gymnastik här fortfarande är gamla damer i sockeplast som inte ens springer i cirklar utan bara står på stället och lyfter lite på ben och armar. Men det är ju ett blogginlägg för sig.


Kommentarer
Postat av: Ingela

Har varit i Oskarshamn ett par dagar och där pratar alla som Kristina och Karl Oskar. Jag tyar inte mer!

2008-11-28 @ 22:05:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0